LCHF Pannacotta!

Har jobbat hela helgen, trots min förkylning, eftersom det var min absoluta sista dagar där. Kanske någonsin. Och det kändes tung när jag gick därifrån, samtidigt som jag var glad över min stundande semester och mitt nya jobb som väntar i sommar.

Så igår skulle jag och sambon fira lite. Jag kan säga som såhär, när jag har varit förkyld har inte LCHF varit min bästa vän utan SOCKRET! Bullar, glass m.m. Jag har aldrig mått så dåligt som under dessa svulla-dagar. Tung i huvudet, tung och svullen i kroppen, seg och apatisk, ofokuserad och det kändes som all världens tyngd låg på mina axlar. Socker gör mig onormal. Till en seg, slö människa.

Så fick en rejäl utskällning av min sambo när jag erkände att jag fuskat de senaste dagarna och han hotade med att sluta äta LCHF. Då fick jag panik. Nej, nej, nej. Vi får inte ge upp. Så blev jag arg på mig själv och bestämde att jag ska sluta fuska och köra stenhårt nu. Det är farligt både för mig och min sambo när vi gör avstickare. Ej bra!

På söndagen var jag fortfarande seg efter sockerruschen, men det återställde sig snart och jag kände mig som en ny människa. Jag brydde mig inte om tårtan som serverades, jag tackade nej till Katjas übergoda Lionbars, ja, jag kände mig starkas i världen. No problemo.

När jag slutade och sagt hej då till alla som jobbade med mig i helgen, och kramat min tant hejdå med gråten i halsen, blev jag hämtad av sambon och sedan körde vi hem för lite firande. Jag gjorde Farsans köttfärsås med LCHF pasta. Därefter slängde jag ihop lite pannacotta, fettigt, och utan mjöl och socker och gjorde en blåbärssås. Det smakade himmelskt!

LCHF Pannacotta med blåbärssås

Du behöver:
- 5 dl grädde
- 3 gelantinblad
- 3-4 krm vaniljpulver
- 3 tsk sukrin/stevia

- 250 g blåbär
- Ca 1 dl creme fraiche
- 1 tsk sukrin/stevia

- lite bär som topping

Lägg gelantinbladen i kallt vatten i minst 5 minuter. Koka upp grädde och vaniljpulver i två minuter. Dra ifrån och häll i sötningsmedel. Rör runt. Krama ur vattnet från gelantinbladen och lägg ner i kastrullen med grädde. Rör runt så gelatinen smälter. Häll upp i formar och ställ kylskåpskallt i ca 2-3 h.

När pannacottan börjar bli klar, ta en kastrull och lägg i blåbär, creme fraiche och sukrin. Rör ihop och låt koka en liten stund. Ta den från plattan och låt svalna, den ska bli kall. Jag ställde min kastrull i kallt vattenbad, då kallnar den snabbt.


Ta ut pannacottan och häll önskad mängd sås över. Toppa med valfria bär och NJUT! Man blir dödligt mätt efter en kopp kan jag lova. Jag och sambon var mycket nöjda över denna goda efterrätt. Nu blir det inget sånt på ett tag.







Så nu har tre veckors semester börjat. I will enjoy! Ska väl tillägga att jag mår toppen efter bara en dag med LCHF. Hjärnan går som smör och jag känner mig pigg, oövervinnerlig!


Kommentarer
Veronica

Ajabaja ! Du måste lära dej nångång :) Bra att du har Robin som skäller på dej ;) Vet själv hur det är med godis och sötsaker, det är gott ! Har satt i mej alldeles för mkt sånt en tid jag också. Inte bra !

2012-05-14 @ 19:53:08
URL: http://ingetstoppaross.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0