Fänkålsgratäng

Eftersom jag försöker köra så konkret som möjligt i kategorierna ska jag försöka se till att receptkategorin är rena recept. Vi får väl se hur det går med den saken!
 
Eftersom det är fredag vill man ju ha god mat! Inte pizza, inte hamburgare eller nått sånt utan mat i form av kött och varmt tillbehör. Det blev således fänkålsgratäng och fläskfilé. Jag har verkligen fått dille på fläskfilée. Det är så otroligt gott! Lagade då på laktosfria ingredienser, förutom parmesanen. Vet inte om det finns laktosfri parmesan? Bjuder dock inte på någon fläskfilérecept då det är min sambo som alltid gör detta ihopkok. Gratängen kan man ha till många olika kötträtter. Det finns många recept på fänkål, detta är mitt ihopkok av olika recept.
 
Fänkålsgratäng (4-5 personer)
 
4 fänkålar
1-2 gula lökar
2 grönsaksbuljongtärningar
2 vitlökar
2 dl grädde
1 dl philadelphia
1-2 ägg
2-3 dl parmesan
salt och peppar
muskotnöt
 
Sätt ugnen på 200 grader. Trimma fänkålen, d v s, ta bort blast m.m. Dela var fänkål i fyra bitar/alternativt strimla dem. Skär löken i klyftor. Koka upp lagom med vatten och lägg fänkål och lök i detta med 2 st grönsaksbuljongtärningar. Låt småkoka i ca 10-15 minuter. Lägg i durkslag och låt vattnet silas ur ordentligt. Blanda grädde och ägg. Tillsätt philadelphiaost och rör runt tills philadelphiaosten har smält in i smeten. Tillsätt salt och peppar. Lägg fänkål och lök i ugnsform. Häll över gräddblandningen. Strö sedan över valfri mängd parmesan. Det är det som gör hela gratängen i min mening. Jag öste på en hel del! In i ugnen i 20 minuter.
 
 
 
Hoppas det smakar!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0