Enkel lax med broccolistuvning

Åt denna middag nu i veckan. Sedan jag har börjat på PF har jag börjat bli mer selektiv i det jag äter och känner för att äta. Jag är helt chockad över att mina egna signaler i hjärnan styr vad jag faktiskt vill äta. Innan kunde man ju äta vad som helst för att där ändå fanns potatis eller pasta till, men nu så är det inte lika enkelt. Min kropp har ställts inför en utmaning!
 
Så i torsdags var jag helt slut på idéer och kände mig inte sugen på att göra någon större avancerad middag. Jag åt kotlett häromdagen och det var inte alls gott, blerk! Till fyra personer:
 
Laxen                                                                                Broccolistuvning
 
4 st laxfiléer                                                                         500 g broccoli
smör                                                                                   3-4 dl grädde
salt och peppar                                                                    salt och peppar
en citron                                                                              1-2 äggulor
 
Men, så kom jag på att vi hade lax i frysen. Fram med den i ett varmt vattenbad (tycker det är godare att laga tinad lax än frusen). Sätt igång en kastrull med vatten, salta och lägg på locket tills det kokar. Lägg i broccolin och koka en kort stund så de inte blir helt mjuka.
 
Ta laxen och lägg i en ugnsform. Strö över salt och peppar samt lökpulver. Skär fina citronskivor av första delen av citronen. Resten av citronen som ej skivas, pressa över laxen, allt efter tycke och smak. Hyvla smör och lägg ovanpå laxen. Lägg därefter två citronbitar på varje lax. In i ugnen i ca 10-15 minuter (20 minuter om laxen ej är tinad).
 
Slå av vattnet från broccolin och sätt kastrullen på spisen igen. I med 3-4 dl grädde igen. Koka upp och sedan på svag värme i en stund. Salta och peppra. Ta kastrullen från plattan och kläck i 1-2 äggulor beroende på hur tjock du vill att stuvningen ska vara. Rör runt en stund. Klart!
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0