Äta rätt

Under hela december har jag haft en mycket obehaglig känsla i kroppen, hjärtat har haft mycket hårda dubbelslag, där jag faktiskt har tänkt att "nu, nu så är det slut." Jag kan väl också berätta att jag inte har ätit LCHF-aktigt alls under december månad. Mycket mycket husmanskost, bröd, pasta, lågfettsaktigt, grönsaker, godis under helgerna. Jag har aldrig känt mig så trött, så orolig, så rastlös, så hungrig. Dålig hy, mer utbrott av follikuliter.
 
Jag kör därför en lite introduktion inför bloggstarten. Jag har bestämt att 2013 ska bli mitt år, mitt första bästa år av träning och bättre matvanor.
 
Jag är en riktigt sockerknarkare, det är jag och många som känner mig vet detta. Jag har svårt för att säga nej och vill inte vara för krånglig med maten (även om det har blivit så en del gånger när jag väl försökt). Nu ska jag köra fullt ut. Inga fler "det förtjänar jag" eller "det kan jag gott unna mig" - för handen på hjärtat, vad har det gett mig? Ångest, hjärtklappningar, illamående, viktuppgång, sockertippar, känsla av att inte kunna kontrollera min konsumtion av mat vilket i sin tur skapar en osund syn att se på sig själv. Det måste ta stopp, det måste upphöra nu. Inget fusk mer, för nu ska jag vara riktigt envis och jobbig och mycket mer positiv.
 
Jag kommer köra en rivstart inom LCHF/paleo. Det vill säga att man käkar mer åt stenåldershållet. För mig innebär detta:
 
 
- inget mjöl
- inget med socker i
- ingen potatis
- ingen mjölk
 
Just mejerifritt kommer bli lite kämpigt eftersom det är en bra bas, dock har jag på senare tid förstått att min mage inte bara reagerar för gluten utan även för laktos. Tur för mig att det finns en massa såser gjorda på ägg och kokosfett!
 
Så istället välkomnar jag ekologiska val i form av:
 
 
- kött, fisk, kyckling
- ägg
- kokosfett
- grönsaker
- nötter
 
Jag har lagt till några länkar som går till kost- och träningsbloggar med mycket bra tips för de som är nyfikna på LCHF eller träning.
 
Jag ska även göra mitt yttersta för att dela med mig av:
 
- före/efter bilder
- mer bilder på mat m.m.
 
Även om det kan kännas som en renodlad mat- och träningsblogg är också tanken att jag ska dela med mig av lite andra saker, som jag har med i kategorierna. Fokus ligger dock på hälsa och träning.
 
 
 
1 januari smäller det!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0