Jag dör!

Matkoma! Lyckades få tag i min pappa så han kunde ge mig receptet till hans fantastiska köttfärsås. Eller ja, köttfärsgryta! Bl.a har min sambo klagat på att jag kallat det för köttfärsås och han har helt rätt. Det är inte en sörjig sås jag har gjort, det är mastig köttfärsrätt. Åh, det blev precis som förr. Härligt. Jättegott med lchf pastan dessutom!

Så ni som vill testa receptet, here it is! För de som vill testa något nytt och kryddigare än de mesiga köttfärsåser som brukar råda i utbudet i recept på nätet. Receptet bygger också mycket på hur mycket man själv vill ha i.

Farsans köttfärsås

500 g färs
2 lökar
1 buljongtärning
Hela svampar
500g krossade tomater
Tomatpuré
Soja
Vitpeppar
Curry
HP sauce
Worcestershiresås
1 vitlöksklyfta
Smörgåsgurka (försök och hitta den burk som innehåller MINST kolisar. Annars kan de stiga uppåt 20+ i kolisinnehåll. Så håll utkik. Jag köpte av Felix, deras innehåller ca 14 g/100 g. Helt ok eftersom det handlar om små mängder).


1. Fräs löken i curry. Pudra så mycket du önskar.
2. Portionera ut köttfärsen i stekpannan. Dvs lägg inte allt på en gång, då är risken att färsen kokas istället för att stekas. Så stek lite i taget så de får en fin brynyta. När all färs är i kan du ha i en buljontärning också.
3. Lägg i svampen (jag gillar de hela, vill ni ha skivade så kör på det) och stek dem lagom
4. Häll i krossade tomater och låt det koka ihop, kom ihåg att det inte ska vara såsigt. Ta så mycket tomatpuré som du känner för.
5. Peppra med vitpeppar, krossa en vitlöksklyfta, häll i lite HP sauce & Worcestershiresås efter tycke och smak. Ta ca 2-3 tsk soja om inte mer.
6. Sist men inte minns, ta valfri mängd smörgåsgurka och dela skivorna i halvor och släng i såsen. Rör runt och låt småputtra i några minuter.

Vi brukar inte ha i salt pga saltet i soja & buljongen. Men man kan testa sig fram om man tycker smaken blir för tunn.


Är mätt och belåten efter en matresa bakåt i tiden. Vi brukade ofta ha spaghetti och köttfärsås till middag varje lördag när vi var små. Och det var alltid gott. Det smakar precis som förut och LCHFpastan var perfekt till!



.


Kommentarer
Veronica

Gjort om bloggen lite? Tjusigt :)

2012-04-25 @ 19:12:41
URL: http://ingetstoppaross.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0