Ja...

Fick en släng kritik häromdagen för att jag äter LCHF. Personen i fråga menade att det hade kommit studier som visade att proteinrik kost och lite kolisar var farligt för kroppen och att jag kanske skulle ta en tänk om.

Jag bara stod och stirrade på personen. Allvarlig? Jag har ätit LCHF fram och tillbaka i över tre år och jag blir rättad av en person som inte ens är fullt insatt i ämnet (och förespråkar Viktväktarna). Jag kommenterade det hela med att stuiden förmodligen bygger på felaktigt underlag, t.ex. testpersonerna m.m. Personen var ändå angelägen om att upplysa mig om detta och att det kanske var dags att äta lite mer potatis då va?

Tänkte väl inte mer på det förrän jag kom hem och ville hitta den här omtalade studien. Vilket jag inte fann och gav upp. Idag hittade jag dock ett inlägg angående detta på Martinas blogg. Tack gode gud, det var precis det jag ville få svar på. Hur fanken hade de genomfört studien? För att se Martinas inlägg, klicka HÄR.

Jo, kostdoktorn på kostdoktorn.se har gjort en grundlig utvärdering av studien. Det framkom att (jag citerar direkt från Martinas inlägg om saken):

"- Artikeln bygger på en enkätundersökning (ja, ni hör ju själva)
- Enkätundersökningen genomfördes 1991 (21 år sedan…herregud…)
- Kvinnorna åt ca 40% kolhydrater (på ett kaloriintag på 2000kcal per dygn motsvarar det ca 200g kolhydrater per dygn. Normal LCHF är 20g kolhydrater per dygn, alltså EN TIONDEL av vad kvinnorna åt!)
- Allmänna sjukdomsregister var basen för uppföljningen av enkäten (ja det var ju seriöst…)"



Ja, ni ser ju? Och jag använder inte informationen för att försvara min egen livsstil, men jag blir lite vass när jag blir ifrågasatt eftersom jag mycket väl vet vad jag sysslar med. Okej, jag har sabbat en hel del för mig själv genom fusk med kolhydrater och JAG vet vilka konsekvenserna lär bli om jag fortsätter. För tillfället rullar allt på som det ska, magen är lugn, jag är mer stabil i humöret och jag slipper sockerdippar.

Haha artikeln i DN är beklagansvärd, vad har hänt med journalistiken. Istället för att tala med en som kanske då gått på LCHF men valt en annan väg och varför, lägger de in en intervju gjord med en kvinna i 50-årsåldern som gick ner 20 kg när hon lade om sin kost. Kvinnan äter inget kött men fisk, ägg, bönor och linser. Hon äter frukt och grönsaker. Ja, men hon äter ju tydligen inte kolhydrater, kolhydrater! Sedan står det: "hon reagerar starkt mot dieter som rekommenderar stora mängder av fet grädde, mjölk och ost" och hon säger att hon tror det är livsfarligt. Okej? Jag bryr mig inte om vad någon tror. Jag bryr mig om fakta. Kvinnan är uppvuxen med att fett är farligt och det speglar ju hennes åsikt ganska väl. Men fine, det är ett val hon har gjort och trivs hon med det så va bra för henne. Finns ju LCHF:are som är vegetarianer ju?

Ät det du vill äta och bry dig inte om vad andra äter förrän de ber om hjälp eller tvärt om. Det borde vara rimligt. Jag lider verkligen inte av "kolhydratsbrist". Jag får i mig naturliga kolhydrater från bär, nötter, mjölkprodukter m.m. Det räcker liksom för min del.

Sedan har jag även läst på Martinas blogg att var 3:e svensk är positiv till fettskatt. ÄR DE GALNA?! Det är ju SOCKER man borde höja priserna på. Allt som innehåller rent socker (och då menar jag vitt socker och inte pasta t.ex.). Tycker det är fel av staten att "välja" sida utifrån Livsmedelsverket linje om vad som är bra mat. Ska vi som vill äta vår egen kost bli lidande för att de tror de kan rädda världen från fetma för att de inför skatt på fett? Nä, sätt skatt på socker istället, det är det som får folk att bli beroende. Inte fett. Det gör så att man blir mätt!

Tänkvärt: Hur mycket fett innehåller egentligen en pizza? En hamburgare med pommes? Tänk på att majoriteten av innehållet kommer från kolhydrater... Hade de skippat fettet hade man ändå haft ett kraftigt överskott på kolisarna. Just sayin.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0