Det här med cambrigekurer (ck)...

Fick en kommentar - vilket var jättekul! från en ny läsare som vill veta lite mer om denna galna CK-värld ;-) Så här kommer det. Jag vill bara understryka att om ni känner att ni fixar det här genom vanlig kost så gör det. Ibland känns det som att när du väl börjat med ck så är det svårt att sluta... det blir en quick fix som ständigt återkommer. Så det är inget jag till 100% rekommenderar till någon.



Cambridge är ett väl beprövat sätt för människor med övervikt att gå ner. Det finns inga egentliga restriktioner i vilka som får "banta" på det här viset, jag har inte sett mig som särskilt överviktig, men småknubbig sådär (som mest 69 kg på 164 cm) och jag fick gå på kuren. Idén kommer antagligen från Universitetet i Cambridge där forskare har försökt hitta ett snabbt sätt för människor med allvarlig eller akut övervikt ska kunna tappa vikt snabbt och därmed förbättra sina chanser att inte dö av sin vikt. Eftersom cambridge är VLCD (very low calorie diet) så får inte affärer sälja det hur som helst (eller så är det på grund av att cambridge inte vill säljas kommerciellt) utan du köper alltid dessa pulverpåsar genom en viktcoach. Du måste skriva under ett kontrakt där du ger lite hälsouppgifter om dig själv m.m. och det gör att viktcoachen kan ha koll på din hälsa och din process. Det är för att inte dieten ska användas på ett inkorrekt sätt, t.ex. att coachen får avgöra om du är för smal eller har ett farligt beteende kring mat (ex. anorexi, bulimi...) för att gå lov att gå på ck.

Jag går till Anki Görnborn Erlandsson och hon har en egen hemsida: Viktkliniken och det heter även hennes butik som ligger i centrala Kristianstad. Ni hittar all information på hennes hemsida om öppettider och mer om cambridge. Det jag kan ge er här är att hon säljer en veckas förbrukning av pulverpåsar (á 21 st) för 500 kr och att en påse kostar 28 kr. Så det blir mycket billigare att köpa en veckas förbrukning oavsett om man ska gå på kombinerad eller ren kur. För att bli medlem kostar det; ca 350 kr. Ibland har hon erbjudande att medlemskapet i tre år kostar halva priset eller är gratis. Så kolla in vad som gäller - står på hennes hemsida! Du kan väga dig hos henne och hon kan dokumentera detta om ni vill.

Cambridge är som sagt uppbyggt på REN KUR och KOMBINERAD KUR. Jag har själv gått ren kur för det mesta. Det innebär att du dricker en "milkshakes" tre gånger om dagen och det är det enda du "äter" så att säga. Till det ska du dricka tre liter vatten, ca 1/2 glas i halvtimmen för att inte hjärnan ska bli utmattat av det låga intaget på ca 500 kcal/dygnet. Så det är viktigt att lägga på minnet. Det är viktigt att du inte slarvar med att äta dessa pulverpåsar!

Jag brukar ta en påse klockan 09.00. Sedan äter jag nästa när jag känner mig hungrig. Det är viktigt att ni väntar ut ifall ni har en tendsens att bli hungriga snabbt. Tänk på att ni bara har tre påsar som ska fördelas över en hel dag. Vissa delar upp påsarna i sex mindre delar så de kan dricka mer under dagen men näringsinnehållet blir detsamma. Det har jag dock inte ork till utan klarar av tre påsar utstpridda under dagen. Så nästa påse kanske intas vid två-tiden och sista påsen vid 18-19.00. Det håller jag mig ganska bra på.

Det kan vara svårt att hålla sig till sitt mål, eftersom man gärna vill äta och det finns så mycket gott man kan stoppa i sig. Jag ser ofta till att ha ett mål. Inte att vara hur smal som helst utan att första steget är t.ex. "komma i smalisjeansen" och nästa steg kanske blir att komma i ett par byxor som man inte använt på flera år... det gäller att förhålla sig till sin egen vikt på ett sunt vis och inte ha för höga förhoppningar. Därför väger jag mig inte. Jag tycker det är orealistiskt att hålla på med den där vågen... det blir en ond cirkel vilket min goda vän Josefin lärde mig - så tack till henne! Istället mäter jag mig, för där finns inga magiska nivåer utan du mäter och kan verkligen se hur mycket du har tappat kring midja, höfter, stuss, lår m.m. Det är helt fantastiskt och en otrolig känsla att kunna jämföra sina resultat. Jag blir än mer sporrad och kan fortsätta kämpa istället för att tänka "hoppas jag tappat 3 kg till lördag" - för om du inte gör det ... då kommer besvikelsen och då blir det svårt att fortsätta. Mät dig en gång i veckan - på en bestämd dag som passar. Du har inget att förlora på det viset. Det finns inget som säger hur mycket cm du ska gå ner från vecka till vecka och det är det som är det bästa. Frihet.

Sist jag övergick till mat så har jag hållt min vikt fantastiskt bra! 2009 så började jag efter två veckor att käka 100 g kyckling, och helt plötsligt satt jag och småsmakade på en rulltårtebit. Dagen efteråt gjorde jag amerikanska pannkakor och så var jag fast i sockerträsket igen. Det tog mig kanske två månder att gå upp alla de 5kg jag lyckades få bort. Och helt plötsligt vägde jag 5 kg till! Så det är en väldig fara med CK - ni måste ha stenkoll på upptrappningen.

I höstas så började jag med att dricka 3 påsar varje dag i en vecka, men att jag lade till 100 g kött på kvällen i samband med en kvällspåse. Jag åt också lite mealbars för att jag var så hiskeligt trött på pulvret. Avskyr ju egentligen milkshakes haha. Men ät bara en bar som ersättning för pulvret. Inte två, inte tre. De innehåller mer socker och kcal än en pulverpåse. Efter två dagar på 100 g lax och 100 g kyckling så lade jag till lite ruccola. Fortsatte så hela veckan ut och sedan började jag äta lite större protioner och varvade enbart med mealbars.


---> bra stege i vilka nivåer det finns inom cambridge... Finns mer info HÄR.

DET ÄR SUPERVIKTIGT att ni inte klämmer i er värsta festmåltiden direkt när vi lagt av med ck eller vill börja trappa upp. Vet inte hur många som är helt hysteriska efter en helg och de gått upp tre kilo... ja, vad hade dem förväntat sig? Så använd det sunda förnuftet. Och försökt att inte äta godis på i alla fall två veckor efter att du slutat dricka påsar.

Så jag ska köra samma stuk med början på måndag. Lax och kyckling. Lite kött efter några dagar. Ska börja promenera mer nu när jag snart är frisk från förkylningen. Eftersom jag går över på lchf så blir det ingen pasta, potatis eller så... Kött, lagom med friskt fett och grönt. Jag kommer att äta potatis (för den är bäst att äta om man nu ska äta pasta, ris eller potatis) för det är ju grymt gott egentligen... både till lax och till andra köttvaror. Så får jag helt enkelt se hur det påverkar min kropp och hjärnan.

Ni kan kombinera också, det tar längre tid att tappa vikt och det måste man ha i åtanke. Däremot är det ju konstaterat att det är bättre med en långsam viktnedgång än en hastig. Det är upp till var och en att avgöra vad som är bäst. Prata med coachen om ni känner att ni behöver råd inför starten. & kan ni... så undvara spriten. Det är inte bra för någon egentligen. Jag har alltid haft lätt att avstå från sprit när jag går på ren kur. Det intresserar mig inte utan jag går ofta ut nykter och det passar mig utmärkt. Men vissa älskar vin på kvällen så det får bli en balansgång. Hör med coachen!

/E


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0