Hälsa & Hud

 
 
 
Okej, så jag är så himla trött på allt som har med rakning och hårborttagningsmedel att göra. Håret växer ut dagen efter och så får man hålla på att kämpa för att inte huden skall bli irriterad. I helgen tänkte jag, "nu får det vara nog!" Så jag beställde hem en epilator från Braun, en silk-élipe 7 dual epilator och prövade den häromdagen. Jag tänkte att så ont kan det ju inte göra.
 
Men det gör så fruktansvärt ont! Det känns som om du bränner bort huden, mycket obehaglig och smärfylld känsla. Så är det bara ynka hårstrån som noppas bort i ofantlig hastighet. Enligt broschyren så försvinner obehaget ju mer man nyttjar epilatorn. Jag epilerade bort allt hår på benen (vader+lår) och de är fortfarande mjuka och lena. Helt fantastiskt. Så det är väl värt tortyren. Frågan är ju om man vågar epilera bikinilinjen. Jag ska testa, men förväntar mig att jag kommer sluta med detsamma. Summan av summan: Det är värt pengarna! & smärtan för den delen. Jag är så mjuk och fin om benen, det var precis som torrheten försvann med håret - och det är ju bra! Det gick ganska snabbt att epilera benen dessutom. Epilatorn är mycket noggran och man behöver inte trycka hårt mot huden för att det ska funka.
 
 
Sedan har jag börjat med en metod som heter Oil cleansing method vilket innebär att du enbart rengör huden med olja och vatten. Jag blandar 1/10 ricinolja med 9/10 solrosolja (det går bra med olivolja också) och häller detta i en burk. Sedan tar man en enkronestor droppe i rengjord handflata och så masserar du in oljan i huden. Du masserar långsamt och noggrant, jag kände hur smutsen släppte från porerna (!). Du masserar så länge du önskar, jag har kört ca 2 minuter eller tills jag känner mig nöjd. Därefter tar du en liten handduk och dränker den i varmt rinnande vatten. Krama ur och lägg ovanpå ansiktet. När handduken kallnat, tar du bort den och upprepar processen med mer varmt vatten, krama ur och lägg på. Sedan stryker du försiktigt bort resterna med handduken. Jag brukar smörja mig med arganolja i ansiktet efteråt. Har inte märkt att min hy har blivit extremt mycket mjukare, men där är en skillnad. Jag ser att hyn har kramats ur på smuts och den ser ren och fräsch ut. Nej, jag kommer nog aldrig köpa fler kemikaliska rengöringsprodukter. Det får vara slut på det nu, min hy har bara blivit sämre av det. Har dessutom kamomillevatten att dutta på områden som är uppretade, det lugnar fint.
 
Kör enbart med balsam nu också i håret och jag tycker att det är stor skillnad på kvalitén. Jag blir fortfarande fet i håret så jag kommer snart att testa bakpulverschampot. BP + vatten. Enkelt.
 
På söndag skall jag köra till F&S och köpa medlemskort. Sen ska jag o syrran börja träna nästa vecka. Ska även ta tag i körkortet, det behövs verkligen!
 
Avslutar med Swedish House Maffias "Greyhound". Trevlig helg!
 
 
 
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0