Plastikop. - okej eller?

Läste på Aftonbladet att Engla (sist jag läste hennes blogg var hon gravid... alltså länge sedan!) efter två graviditeter nu har bestämt sig för att göra en bröstoperation. Engla berättar för sina läsare att hon vill ha tillbaka de bröst hon hade innan barnen och det är en ganska normalt storlek, C-kupa. Men så hade Ebba von Sydow tydligen reagerat och tycker att mammor egentligen inte bör genomgå bröstoperation - för vad sänder hon ut för signaler till sina barn?

Det är sant att vi vet att kroppen ändrar sig efter man har fått barn. Man kan få bristningar, brösten kan försvinna efter amning osv. Förr i tiden hade vi ingen möjlighet att "fixa" till oss om vi ville, utan man fick gå runt och förbanna sin kropp. Jag känner lite att det är upp till var och en att bestämma var de tycker är rimligt. Plastikoperationer idag är väl fortfarande en aning förknippat med utvikningstjejer och då föreställer man sig att det rör sig om stora storlekar, men idag gör ju ganska många "vanliga" kvinnor detta ingrepp.

Det finns vissa som anser att man borde vara nöjd med det man fått och det man har. Ja, det är ju så vi alltid behövt tänka. Men reglerna ser annorlunda ut 2011. Jag tror missnöjet med exempelvis "försvunna bröst" efter en graviditet inte beror på att man vill se ut som ett sexobjekt men kunna känna sig  som innan graviditeten. Jag känner några vänner som efter amningen varit mycket ledsna över att deras bröst formligen försvann på dem och jag vet att en sådan "avsaknad" kan leda till att man betraktar sig själv väldigt negativt. Jag tror inte det har och göra med att kvinnor (på grund av samhällets syn på hur en kvinna ska se ut) måste ha en byst, utan för att de här kvinnorna vill känna sig bekväma i sig själva. Och varför ska vi se ner på dem?

Jag menar, jag har ibland varit väldigt irriterad över mina egna bröst. Ibland har jag nästan känt att det hade varit skönt att få bort allt, bara för att de är ivägen hela tiden. Och nu har jag inte en gigantisk hylla, men det räcker för att göra mig galen och jag får ont i ryggen och kan inte ha urringat för då klassas jag som vulgär, när tjejer med mindre byst kan ha en väldigt djup urringning utan att det blir slampigt eller vulgärt.

Och är det mer okej för mig då att göra mina bröst mindre, men inte okej för en tjej som vill ha en större storlek än A att ordna för detta? Jag är dock ganska reserverad mot de som gör ett ganska stort ingrepp och går till en mycket stor kupa, för då tror jag inte att handlar det handlar om att man vill ha bröst utan då är det något annat (är jag övertygad om iaf). Å andra sidan finns det relativt smala tjejer med naturligt stor byst. Ja, det är ett kluvet ämne, men jag anser ändå att individen själv kan avgöra ifall det är rätt eller fel. Jag tror inte Engla sänder ut signaler om att man måste operera sig efter man har fått barn. Hon gör det för sin egen skull och mår hon bra av det så självklart.


Kommentarer
Veronica

Jag tycker det är upp till var och en hur man vill göra. Jag tror precis som du att det inte handlar om att man vill se ut som Kissie utan att man vill fortsätta känna sig snygg och fräsch. Jag vill verkligen inte ha några taxöron efter jag ammat, om jag ens väljer att amma. Då tvekar inte jag på att göra vid mina :)

2011-11-30 @ 16:32:14
URL: http://ingetstoppaross.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0