Awsomeness!

Igår gjorde jag LCHF crêpes! Jag är inte ett fan av fiberhusk, det lämnar ett klibbig och smaklöst intryck när du blandar det med mat, men vad ska man göra? Tyckte det var relativt enkelt att göra, fastän jag bara fick fem crêpes när du enligt receptet ska ha sex.

Stekta och stoppade med fyllning...


& efter ett besök i ugnen med lite ost riven ovanpå


Det var helt okej, dock slutade det med att jag enbart pillade ut köttfärsen från crêpsen... nåja! Man kan göra en egen fyllning på vad man känner för. Jag hittade ett recept för krämig och lyxig köttfärs. I receptet tyckte författaren att du skulle ha senap i, men jag strök det.

Fyllningen:
500g färs
1 gul lök
3 dl grädde
1 klyfta vitlök
2 dl hackad svamp (jag skippade detta också)
1 dl krossad tomat
2 msk soja (nästa gång blir det bara 1 msk, tyckte köttfärsen blev för mörk)
2 msk tomatpuré
4 msk chilisås
2 tärningar köttbuljong
4 krm basilika
2 krm vitpeppar
2 krm svartpeppar
1 dl vatten
Salt
Smör till stekning

  1. Bryn färsen i smöret, tillsätt den hackade löken när färsen nästan är färdigbrynt.
  2. Tillsätt vattnet och köttbuljong tärningarna, småkoka tills vattnet nästan dunstat bort helt.
  3. Tillsätt krossade tomater, soja, tomatpuré, basilika, chilisås, vitlöken, vitpeppar och svartpeppar samt lite salt. Låt hetta upp riktigt ett par minuter och rör om då och då.
  4. Koka pasta.
  5. Tillsätt svampen och sedan grädden till köttfärssåsen, låt puttra 5-7 minuter, rör om då och då. Smaka av och krydda ev efter smak.

Smeten till crêpes:
3 dl vispgrädde
3 ägg
1 1/2 msk fiberhusk
1 krm salt
smör att steka i

  1. Blanda ihop alla ingredienser (utom smöret) och låt svälla några minuter.
  2. Hetta upp smör i en stekpanna och stek 6 pannkakor 1-2 minuter per sida.
  3. Sätt ugnen på 250 grader.
Stek en crêpes på vardera sida tills den fått fin färg och lägg på en tallrik och låt svalna medan du steker en nu. Ta efter tycke och lägg fyllningen i mitten av den runda pannkakan. Rulla ihop och lägg i en form. Så gör du det med resterande pannkakor. När du är klar river du valfri mängd ost ovanpå och sätter in i ugnen i ca 5-10 minuter eller tills osten fått fin färg ;-) Själv gillar jag när det får en krispig ostyta!

---

Idag är jag ledig och ska laga flera rätter så vi har mat hemma ifall hungern faller på. Det blir fil till frukost som vanligt. Jag brukar ha hallon och blåbär i men jag har inte hunnit till Netto. Sen tänkte jag göra tacopaj, en vanlig till killen och en LCHF till mig. Det blir en massa extrajobb men vad gör man inte? Sen funderar jag på att köra fylld falukorv också, den kan båda två i princip äta. Samt göra falsk het pastagrätang, eftersom den smakar så underbart att jag kan tänka mig att äta det varje dag i resten av mitt liv!




Så, nog om LCHF. Igår var sista dagen för min syster här i Sverige. Så vi träffades banken för lite lillördagsmys. Hade några fler vänner där som vi satt och pratade med på uteserveringen innan vi gick in för att dansa lite. Åh, det var så länge sedan jag hade så roligt - jag var nykter dessutom! Det var skönt, så nu blir det inte alkohol på ett tag. Älskar min syster, hon kan verkligen dansa loss på dansgolvet och när hon sätter fart så sätter hon fart på mig och tillsammans så går vi loss på dansgolvet. Så jäkla härligt. Vi träffade några bekanta till sällskapet vi var med, vilket förhöjde stämningen. Det var verkligen kul.

När vi skulle hem kom jag på att jag hade glömt att inte dra ut cykelstödet så alla såg förskräckt på mig när jag slängde ner cyken på marken för att fixa stödet. Haha, de trodde jag var helt galen. Sen när jag skulle cykla, fick jag tvärbromsa eftersom jag glömt tända cykelbelysningen och när jag skulle trampa vidare efter det fastnade klacken i trampdynan. Haha, herregud vad de skrattade åt mig. Det var rätt hilarious. Oh well... Nu är jag redo för helgen. Hade velat dra till ravepartyt som min vän och hennes kille ska till nu i helgen, men det får bli nästa år. Har redan bestämt med andra om lördags så ;-) Det blir nog trevligt det också!

Oh, well...blev inga bilder igår dessvärre - men until next time....

... take it chill!


Kommentarer
Gabriella

Ser supergott ut! Klart vi får skoj imorgon! :D

2011-07-08 @ 15:46:49
URL: http://ggbellaslchf-blogg.blogspot.com/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0