Okej Twilight?

OBS!! SPOILER! I tisdags var jag u och såg på bio med syrran. Twilight 4:an. Ja, alltså. Det är inte den bästa i serien, vill jag påstå. Musiken i början var bara väldigt irriterande, det blev onödigt smörigt och jag tyckte skådespelarna klarade av att förmedla det dem skulle förmedla utan att de behövde förstärka det så pass mycket att man nästan mådde illa.

Jag har inget emot kyssar på tv, men jag kom på mig själv att tänka "kysser dem varandra en gång till så går jag härifrån" - ja, jag vet inte. Sedan hade dem inte riktigt lyckats med att förmedla den där förvåningen hos Bella när hon vaknar och fjädrarna är överallt och när hon faktiskt frågar Edward vad som hände och han får säga sitt. Det fattades!

Men hennes graviditet och hur håglös hon ser ut var mycket bra gjort. Det kändes ganska trovärdigt utefter hur boken har målat upp det hela. Men de där varulvarna är ju också knapphändigt framställda, även om tekniken inte kan förmå sig att göra det bra i nuläget. Lika så när de diskuterar mellan sig, det blev liksom... fånigt?


Men jag fann mig ganska missnöjd när filmen var slut. De hade knappt visat den inre kampen som pågår i Bella medan hon ligger död på britsen. Vilket helvete hon faktiskt hade. Det tycket jag inte att filmen förmedlade i så pass utsträckning att du kunde fatta vad som faktiskt höll på att hända. Boken uttrycker ganska mycket hur det är att brinna levandes utan att kunna skrika, utan att kunna röra sig - utan att du kan förmedla hur ont det gör. Jag mådde ganska dåligt när jag läste den beskrivningen, nästan en klaustrofobisk känsla men den kom aldrig i filmen.

Nä, jag tyckte inte om den särskilt mycket. På något vis kommer 1:a filmen alltid att ha en speciell första tur som den bästa, även om regissören inte var särskilt erfaren. Det är bara så fint gjort på något vis, jag kan koppla med det som hände i den.

Ja, vet inte riktigt om jag ser fram emot 5:an... den delen i boken var ju mycket tråkig och jag sluddrade mest igenom det för att jag ville veta hur allt skulle sluta. Men det kanske kan bli bra, vad vet jag?


Kommentarer
Gabriella

Haha, tuuusen tack! :D Sry jag är seg på att svara ;) Vad skönt att du inte gått upp! :)

Ja, nu jävlar håller vi jul! ;)

Jag gillade filmen men jag håller med på en del punkter. Samtidigt förstår jag att det måste vara rätt svårt att få med allt och göra alla nöjda. Alla tolkar ju boken olika, trots allt. Men visst saknades en del. Och precis som du skrev om hur förvandlingen kändes, det kunde dom fokuserat lite mer på. Men, det får man kanske se mer av i 2:an? :)

2011-12-03 @ 20:00:24


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0