Moraltant - jag?

Cyklade hem till och från Sommarlustkiosken på en tjugofem minuter. Tio minuter av dessa tjugo var smått frustrerande. För det första var personalen ovanligt otrevliga, fastän jag bara ville förklara att jag skrivit en egen returadress och att den var FÖRSKOTTSBETALD!

Irriterande.

Cyklade därefter hem. På vägen hem står det en dam med sin hund och glor mot ett annat håll på trottoaren, och sedan bara klampar hon ut på vägen med hunden i högsta hugg, fortfarande med blickarna åt ett annat håll än mig, som kommer farandes i hög karriär (ville hem o fortsätta plugga - blir ju aldrig färdig känns det som =/). Så för att göra det hela smidigt, kör jag snett om henne för att inte köra på henne. Då ser hon plötsligt mig som susar förbi så icke-kollisionsaktigt som möjligt. Hon stannade häftigt till med ett förvånat/ursinnigt vrål. Hunden blev jäkla tokig och började skälla som besatt! Jag vänder ansiktet fort mot henne för att se till så inget gick snett, men hon står kvar och glor på mig som om jag förstört hela dagen för henne. Irriterat tittar jag framåt för att se vart jag kör.

När jag ska upp för den lilla med breda bron mellan vägen och Österänggymnasiumets skola, går det ett powerwalks-par som tar upp hela platsen i princip - och de kommer mot mig och de ser mig. Ändå lämnar de så lite plats att jag faktiskt nuddar killen när jag kör förbi. Ilskan kokar i mig rejält.

Därefter kör jag vidare på cykelvägen mot parkeringarna på Österäng. Då kommer tre personer gåendes bredvid varandra (mot mig) och tar då upp hela vägen. De ser att jag kommer. Jag kör upp på vänster sida för att de ska få fortsätta gå, på för deras del, vänster sida. Den ene äldre mannen börjar titta ner i marken och glider allt mer mot det håll jag är på väg mot. Fan va irriterad jag blir!! Jag plingar men han verkar inte höra. Sedan hugger någon tag i honom och drar honom mot sig. Jag kör förbi, men det är precis att jag slipper värja och köra i gyttjan.

Sedan pustar jag ut. Snart hemma - vad mer kan gå fel på denna otroligt utmattande cykeltur? Jag är nogrann med att kolla så inga bilar ska köra in till parkeringen när jag kör förbi dessa korsningar de måste in och ut i. Så kommer det en röd bil på långt håll. Den kör fort, fort! Jag cyklar på. Inga tecken från den att den ska svänga in, så jag fortsätter och kör över deras korsningsväg. Då svänger den utan att blinka och kör nästan på mig. Sedan kör den om mig och fortsätter iväg framför. Jag ville bara skrika.

HAR VÄRLDEN BLIVIT HELT JÄVLA RESPEKTLÖS? HAR JAG BLIVIT EN JÄKLA MORALTANT SOM SER VARTENDA LITET FEL ALLA EGOISTISKA FANSKAP GÖR?! VARFÖR TRAGGAR ÄLDRE MÄNNISKOR OM RESPEKT OCH REGLER OCH LAGAR NÄR DE INTE FÖLJER DEM SJÄLVA?!

Detta gäller givetvis inte alla människor på våran jord. Men jag börjar ju undra. Ibland kanske det hade varit bättre med kollektivt tänkande? Våra individuella tankar driver oss så himla långt bort från mänskligheten. Jag fattar inte varför folk har svårt att hålla sig fokuserade. Gå på rätt sida, tack. Var vaken när du är ute och går på vägarna och var medveten om att det kan komma fordon m.m åt vilka håll och kanter som helst så titta till höger och vänster när du korsar en väg!

Är det så svårt att fatta? Tydligen. Och jag känner mig som en jäkla tjatig moraltant när inte ens en äldre dam kan tillämpa dessa oskrivna regler. Och varför tror bilister att bara för det inte finns andra bilar omkring så ger dem fan i de lagar som finns och kör sitt eget spel trots att det finns individer, fotgängare som kan fara illa?

Eller är det bara jag - som är ovanligt stressad och därmed ej irritationstålig - som blir galen för varje liten sak som retar mitt logiska, rationella, förnuftiga sinne? Är det situationen med panik och rädsla som får mig att bete mig på ett sådant ilsket sätt? Det kanske inte beror på dem - det kanske är jag?

Vad vet jag? Jag vet ju inte varför tanten inte såg sig för. Hon kanske dagdrömde och tyckte jag skrämde henne och kunde sett mig för. Eller paret som tog en sån jäkla plats - fast dem har jag ingen ursäkt för... Han kanske var... trög? Eller blind. Och gubben som helt nonchalant "glömde" bort att jag kom cyklandes, han var väl ovanligt trött efter en dags arbete? Och bilisten som hade hela baksätet fullt med saker från IKEA - trötta, irriterad efter en lång och tråkig bilfärd och bara ville hem och sket i att blinka för det var onödigt arbete då man redan var trött osv...

Ja, det finns mycket vi inte vet för att säga varför det blir som det blir. Men en sak vet jag. Vi har ett ansvar. Deal with it!



FINALLY! Adrienne shoes från Nelly. Vilken tur jag har!



Skorna levererades till dörren av Posten (?!) vilket är riktigt ovanligt. Har jag nog aldrig varit med om. Tur att R.B var hemma!

Japp, nu har lite av min stress/ilska sjudit över. Snackade lite med R.B och han bara flina men jag tror han hade blivit minst lika irriterad som jag. Om inte värre. Nu blir det plugg och därefter sängen!

Hasta la vista!


Kommentarer
Anna

sv; nej det är inget vidare, men hoppas att de dör alla små kvalsteras. Men uuuh, vägglöss, de suger ju blod och grejer:s skiträligt:p

2010-03-15 @ 20:11:50
URL: http://lillavackraanna.blogg.se/
Sanna

Sv: Tack så jättemycket!

Yes, tröjan är från i höstas.

2010-03-15 @ 20:54:29
URL: http://sannakumlins.blogg.se/
Veronica

Håller med. Då jag är mer en bilist än nåt av de andra kan jag säga att ibland undrar man om folk inte är rädda om sina liv? Cyklar och går rakt ut framför bilar och hoppas att de stannar. Vi har ett ansvar mot varandra i trafiken, håller fullständigt med dej. Ibland blir man mörkrädd och förbannad ! Snygga skor också förresten ;) Kram !

2010-03-15 @ 21:22:53
URL: http://ingetstoppaross.blogg.se/
Jenny

sv; ahaa, jag har alltid trott att de gör det omkring klockan 06.00 :p men då vet jag det till nästa gång ;)



de där skorna är så grymt snygga! har funderat på att köpa dem :)

2010-03-18 @ 19:35:23
URL: http://cordell.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0