Pasta Carbonara

Ikväll har jag och min älskling njutit av god mat (som vi brukar göra hehe). Jag fixade lite LCHF pasta och efter det så gjorde jag Carbonaran.

Det finns mängder av olika sätt. Eftersom jag har lärt mig att du inte behöver följa ett recept slaviskt, har jag försökt plocka ut det bästa av det bästa. Såhär gjorde jag i alla fall:

Du behöver:
- 1 gul lök
- 3 pkt bacon
- 3 dl grädde
- 2 ägg
- 2 st vitlöksklyftor
- 1,5 dl crème fraîche
- parmesan efter tycke och smak (minimum 100 g om man vill ha den typiska carbonarasmaken).
- smör och/eller olivolja att steka maten i

1. Ta en stor och djup gryta. Lägg i smör och stek hackad lök.
2. Ta en annan stekpanna och stek baconen däri.
3. Lägg pastan i pannan med löken och pressa önskat antal vitlöksklyftor i. Stek en liten stund utan att bränna maten.
4. Vispa ihop grädde, ägg och crème fraîche. Lägg till parmesan och rör runt.
5. Lägg i gräddblandningen i den stora pannan med pastan och värm upp (KOKA EJ!) och rör runt så pastan suger åt sig smaken.
6. Häll baconen i den stora pannan. I med allting, bacon och vätskan som blir av stekningen. Det ger fin smak åt såsen.

Servera med lite sallad om så önskas. Vi hade ruccula och körsbärstomater med lite vitvinsvinäger och olivolja de virgin. Det blev sååå gott! Ja, jag är så glad över att jag fann pastareceptet. Att jag kan få äta maträtter som faktiskt kräver pasta. Yumms!

Ser det inte ut som tagliatelle?



Imorse ville jag äta något riktigt gott, så jag tog turkisk yoghurt och blandade i grädde, råkade peppra en aning för mycket vaniljpulver (min anm. ej vaniljsocker!) och så i med lite stevia strö samt blåbär och hallon och en halv dl nötmüsli. Voilá! Blev så gott! Wow! I just luv this!



Ha de fett!



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0