Hypnose me. Plz?

Var inom affären idag för att shoppa lite lime och grädde till maten jag lagade ikväll. På något vis tyckte jag att den där kassören som hjälpte kunden före mig stirrade oförskämt mycket så jag undvek med blicken. Sedan när det är min tur att betala så tittar han på mig och på mina varor och säger: "Jaså, vad ska det här bli? Lite uppvispad limegrädde med glaserade blåbär ovanpå?" Något i den stilen. Det lät väldigt sötsliskigt. "Eh, nej, faktiskt inte", mumlar jag och trycker in kortet i kortläsaren. Tyst en stund. Han: "Men... men, ja, vad ska du göra på det då?" Jag: "Limekyckling med grädde. Blåbären blir nog efterrätt." Han: "Åh, det låter ju inte så tokigt. Kanske det blir lite grädde till efterrätten också?" Jag: "Ja, det vet man aldrig. Tack o hej!" Haha, söt kille men nej tack.
 
Ja, jag kan ju meddela att det blev limekyckling för hela slanten. Vi åt det som Hank & Sabrina för några veckor sedan och jag föll pladask. Man ska egentligen ha 1-2 msk honung i men aja baja för den som går på LCHF, det blir att skippa. Smakar rent fantastiskt och fräscht ändå. Jag tog faktiskt och gjorde dubbel sats, vet dock ej om det är meningen att det skall räcka till 8 personer så ni får receptet för 4 pers så är det bara att dubbla om ni vill göra storkok ;-)

Limekyckling

4 port

4 kycklingfiléer, ca 500 g
Smör
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
1/2 lime
1 dl vatten
2 dl crème fraiche
1/2 hönsbuljongtärning
1 tsk soja
1 msk honung
 
Dela kycklingfiléerna i bitar, stek lagom i smör. Salta och peppra under tiden. Lägg filéerna i gryta. Ta ett rivjärn och riv skalet på limen tills det mesta är avrivet. Kläm ut limesaft och häll i skalet i grytan. Rör ihop vatten, buljong, creme fraiche, soja och honung (om man nu måste ha det). Häll i grytan och koka upp. Låt det koka i några minuter på svag värme och TADAM! Du har en vrååålgod måltid att njuta av.
 
Man kan ha ris till, eller pasta. Jag kokade blomkål, pressade ur vattnet och stekte det sedan. Smakar nästan som ris när man rör ihop det med ex. kycklinggryta. Kanonas!
 
 
 
 
Skulle ta en bild på den kommande hösten, blev lite konstig men jag gillar bilden på något vis.
 
 
Drömmer fortfarande om det där huset. Grämer mig. Längtar till helgen, blir lite gille på fredag och helgen ska jag försöka komma igång med träningen. Ha de gott ;-)
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0