Work it now, work it now. Work it.

Okej, så jag hamnar i diskussion med några personer på FB om det här med jobb och lön. De menade att sjuksköterskor tjänar alldeles för lite för det slit och den lön de utför. Jag tyckte mer att allt är relativt på det vis att det finns många som utför lika slitsamt arbete och ändå får sämre lön är en ssk. Men åh nej, det är så hemskt att jobba som ssk för man har så mycket ansvar och både det enda med det tredje. Well... excuse me! Det finns hur många arbeten som helst där personen i fråga har ett stort ansvar. Socionomer, till exempel, och vi har nästan sämre lön än en ssk, och då är vår pluggtid längre dessutom. Jag tänker på min sambo som har ett rätt så låg lön med tanke på alla bollar han håller i, med tanke på de svåra uppgifter han måste utföra, och alla uppgifter som alla andra skickar över på honom som han egentligen inte ska lösa. Att han har en startlön på minimun fastän han kan mer än småcheferna! Det är frustrerande och att då höra någon gnälla över ssk löner så tänker jag bara en sak. Var glad över att du får en lön som åtminstone fungerar, men sedan ska man aldrig vara nöjd utan fortsätta ta sig uppåt i lönestegen. Så får ju alla göra?

Nä, blev bara lite irriterad över att folk gnäller så mycket utan att egentligen tänka efter vad det är de får betalt för. De kräver att yrket ska bli mer legitimerat och erkänt. Eh... ja? Det är det ju ganska mycket redan. Men en undersköterska är inget värt och det är det ingen som bryr sig om. De blir nedvärderade i allas ögon, till och med av sjuksköterskor. Du kanske har mer kunskap, men du är inte ett dugg bättre än gemene man. Kom ihåg det.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0