Naturliga metoder.

Sedan imorse har jag ägnat tiden åt att rå om mig själv och min kropp. Startade med att söka runt på internet efter bra tips på hemmagjorda kurer och oljor till kroppen. Har börjat bli mer medveten om hur mycket skit som företag stoppar i produkter man köper hem. Ofta är det att ju mindre innehåll i en produkt = desto bättre. Ett vanligt schampo från L'oréal kan innehålla ett tjugotal ingredienser som inte är bra för naturen eller ditt hår. Så jag har bestämt mig för att försöka köra på så mycket "au natural" som möjligt!

Började med att skrubba kroppen med min älsklingskrubb som jag gör själv: kaffesump+kokosolja (om citron eller apelsinsaft om man vill ha lite uppiggande c-vitamin på huden). Skrubbar och låter kaffesumpen sitta på kroppen i minst 20 minuter. Koffeinet stimulerar även kroppens blodcirkulation och därför är det bra att låta det sitta en stund.


För att få bort kaffefärgen är det bra att ha en duschtvål utan parabener, colorants eller parfym (ex: Netraul som jag köper på apoteket funkar fint!). Sådant torkar ut din hud! Sedan torkar du huden lätt och låt den fortfarande vara fuktig när du smörjer in dig med valfri olja eller bodybutter. Jag tog min Sheabutter från Bodyshop. Har nog förstått att den inte 100% vettig egentligen, så ska köpa äkta sheasmör istället och använda. Min plan är att använda upp det mesta skit jag har hemma och starta om sedan helt och hållet. Däremot kan man smygstarta med olika saker.


Jag tvättade håret genom att gnugga 3 msk bakpulver blandat med lite vatten (så det blir som en pasta) och gnuggade flera minuter i hårbottnen. Sedan sköljde jag ur ordentligt och därefter badade jag håret i vitvinsvinägervatten (1 del vitvinsvinäger utspätt med 10 delar vatten) i en stor skål och så tog jag en kopp för att skölja vattnet över nacken. Jag tvättar alltid mitt hår för sig och kroppen för sig,  och jag fann det enkelt att tvätta håret stående med huvudet nerböjd. Sedan torkade jag håret försiktigt med en handduk, borstade med min naturborste och fuktade topparna med Netraul balsam (den innehåller ENDAST 6 ingredienser). Undvik att föna om det går. Värmeskyddande produkter innehåller ofta siliconer = big no no...


Sedan var det ansiktets tur. Där tog jag 1 msk bakpulver och blandade i ytterst lite vatten och masserade in i hyn tills jag kände mig nöjd. Sköljde av och sedan tog jag pyttelite kokosolja och smorde in ansiktet. Blir det för mycket olja så kan du dutta bort det försiktigt med en tvättlapp. Jag använde Kung Markattas kokosolja (den enda som finns på ICA).




Jag håller på att göra listor efter andra oljor jag vill köpa. Kommer sluta helt med ansiktsrengörningsmedel mm och satsa på så naturliga produkter som möjligt. Ska bli spännande som projekt!

Om någon vill ha hjälp i denna snåriga djungel av "naturligheter" kan kolla in NOPOO här. Riktigt hemskt namn, men det ska tydligen stå för "No schampoo" och behandlar allt som har med kropp och hår att göra! De har även en bra sida på vad för ingredienser man bör undvika!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0