56kilo.se har stenkoll.

Detta är ganska bra information till er som är intresserade av LCHF men inte riktigt "vågar" sätta tänderna i det. Åse, aka 56kilo.se, har gått näringslära och blivit lic. kostrådsgivare.

 

Åse: "Jag tänkte att jag skulle göra en liten sammanställning till varför jag gör de matval jag gör. Jag är inte rädd för det andra som jag äter sällan, jag tror inte vi går under av lite socker, lite stärkelse, någon brödskiva då och då. Jag vill ha balans, jag vill inte konsekvent utesluta livsmedel om jag inte behöver eller måste, däremot så lever jag mitt liv så att jag till 90 % äter så rent, så naturligt och så bra som möjligt – för mig. Det finns en anledning till att vi är sjukare än någonsin i västvärlden och jag vet att kosten, livsstilen har stor del i det hela. Vi äter inte artegen föda (det vi är designade för) och vi äter processat, får i oss en massa ämnen som inte hör hemma i våra kroppar. Ny mat skapar nya sjukdomar! Vi belastar våra system långt mer än de är anpassade för.
Äter jag 90% bra så klarar min kropp av de resterande 10%! Men detta innebär inte att min matfilosofi passar alla. Vi äger alla våra egna val och problem.

Varför äter jag lågkolhdratkost för det första?

- Jag håller mig mätt längre.
- Jag har ett jämnt blodsocker.
- Jag blir piggare.
- Jag behöver inte oroa mig för viktuppgång.
- Jag får inget sug efter sötsaker.

 

Spannmål:
Jag äter sällan spannmål. Det finns många orsaker till det. Givetvis dödar inte någon brödskiva mig men jag har sällan behov av det. Fast någon gång ibland tycker jag det är gott och då äter jag det!

  • Spannmål har ofta glykemisk belastning.
  • Det är ingen artegen föda, vi har inga anpassningar till att äta stora mängder spannmål. Jag ska till och med hårddra det och säga att det är ett gift för människan (se nedan)
  • Spannmål innehåller ofta gluten eller andra lektiner (växtproteiner) som tros öka risken för autoimmuna sjukdomar och är inte bra för tarmslemhinnan. Det är oerhört retande för människans kropp. Fytinsyra blockerar mineralupptaget i kroppen. Surdeg är då bäst, för fytinsyran bryts ner då!
  • Vi behöver inga fiber från spannmål, det räcker med det som finns i grönsaker, rotfukter och frukt. Äter man mindre socker och stärkelse så behövs mindre mängd fiber!

Soja
Sojan sägs vara en fullvärdig proteinkälla men det är inte helt korrekt då den inte innehåller metionin och cystein. Sojan har desvärre en mängd hälsomässiga nackdelar. Soja tycker jag kan användas som smaksättare då och då, inte som en del av basmaten.

  • Den är ofta genmanipulerad
  • Innehåller stor mängd xenobiotika (samlingsnamn för artfrämmade ämnen tex lektiner, fytinsyra)
  • Omega 6 dominans (höjer inflammationen i kroppen)
  • Fytoöstrogener som kan leda till hormonella förändringar, sköldkörtelpåverkan.

Bönor, baljväxter
Bönor kan man äta någon gång ibland. Det är ju supergott i en chili con carne!
Tyvärr har det:

  • Omega 6 dominans
  • Fytinsyra
  • Lektiner

Fett
Ja detta fettet! Fett är inget farligt, inget vi blir feta av, det är inte orsaken till hjärt och kärlsjuka, i stället minskar det faktiskt risken för åderförkalkning och hjärt/kärl. Höga blodfetter beror bla på en hög glykemisk belastning, dvs hur mkt fett som vår lever tillverkar pga allt överskottssocker vi proppar i oss! Det fettet vi stoppar i oss (naturligt fett!) har i princip ingeting med att göra hur mkt fett som flyter i vårt blod.
Nu pratar jag naturligt fett, inga onaturliga fettsyror som finns i margarin och i många processade livsmedel som kakor, godis, m.m.
Mättat fett, fleromättat fett, enkelomättat fett låt oss äta av dem alla! Men i min matfilosofi så ingår inte att äta överdrivet med fett! Jag är inte rädd för fett, jag äter inga lågfettsprodukter men jag överdriver heller inte fettintaget.

  • Fett ökar upptaget av fettlösliga vitaminer som A,D,E och K
  • Fett sänker GI värdet, vi håller oss mätta länge!
  • Fett ökar vår ämnesomsättning och andelen fettförbränning.
  • Omega 3 och Omega 6 är essentiella fettsyror! Fast i västvärlden äter vi för mycket Omega 6 som bla finns i onaurliga källor. Vi äter däremot för lite Omega 3 och ofta är kvoten Omga 3/ Omega 6 dålig.
  • Är mättat fett farligt? Nej! Det finns inget vetenskapligt underlag som stödjer det! Bara sambandsstudier.
  • Vi har ätit mättat fett i miljoner år, konstigt att vi skulle bli sjuka av det helt plötsligt nu de sista 50 åren??
  • Kroppen består av mättat fett. Borde vi bli sjuka av något vi själv består av?
  • Många naturfolk äter stora mängder mättat fett och är betydligt friskare än oss.
  • Mättat fett stärker immunförsvaret och skapar inga obalanser i blodfetterna.
  • Mättat fett är stabilt, det oxiderar inte i kroppen och på så sätt höjer inflammationsgraden.
  • Mättat fett höjer det goda kolesterolet HDL
  • Vi har en liten magsäck som är anpassad för energität mat! Det är inte meningen att vi ska fylla ut vår mage med utfyllnad som inte ger oss långvarig energi! Mer fett i kosten, ju mindre och mer sällan äter vi (om vi inte stoppar i oss massa kolhydrater ovanpå det)
  • Kokosfettet är mättat och innehåller otroligt många hälsomässiga fördelar!

Protein
Protein är livets byggstenar! Det ökar vår ämnesomsättning och människan är fullt anpassad till att äta animaliskt protein. Alla essentiella aminosyror finns i animalisk mat. Protein mättar länge och bra! Jag respekterar de som av etiska skäl inte vill äta kött dock.
Helst ska det ju vara bra kött från gräsbetes! Får djuren äta bra mat så får vi oss bättre kött!

Grönsaker
Jag äter rikligt med ovanjord grönsaker! Det finns många viktiga vitaminer/mineraler, antioxidanter i grönsaker. Vi kan äta obegränsat av ovanjord grönsaker i en LCHF kost (finns ett fåtal som måste dra ner men de är få). Ät gärna ekologiskt för att optimera näringsinnehållet och minska risken för kemikalier.

Frukt
Frukt innehåller också vitaminer, mineraler och antioxidanter men innehåller tyvärr också stora mängder fruktos som är socker. Frukotos är extremt aptithöjande och har hög glykemisk belastning. (Tänk på djuren som fettlagrar inför vintern med frukt!) Frukt är inget vi dör av men begränsa det till 1 om dagen och undvik om du ska viktminska eller är sockerkänslig. Jag äter sällan frukt, jag äter hellre bär!

Nötter
Nötter innehåller otroligt många bra mineraler! 1 dl blandade nötter per dag är jättebra för vår hälsa!

Mejeri
Mejeri är tyvärr inte artegen föda och det finns en hel del problem med vassle och kasein.
Vi har ingen fullständig anpassning till mjölkprodukter och det finns ju som ni vet många med laktos och mjölkprotein allergier.
Det finns vissa studier som visar att kaseinet ökar risken för autoimmuna sjukdomar.
Stora mängder grädde, yoghurt och creme fraiche kan vara negativt mot vår viktminskning och personligen så äter jag relativt lite av det.
Däremot är mejerifettet hälsosamt för oss!

Socker
Ja detta behöver jag knappt nämna. Socker är inte bra, för någon!
Vissa som äter LCHF väljer att utesluta allt socker, även honung – alltid. Personligen så väljer jag honung och agavesirap som sötning när jag ibland gör vissa sötade efterrätter. Det är naturligt åtminstone och jag äter hellre det än sötningsmedel och jag tycker det är gott ibland med sötsmakande saker!
Jag äter tom riktigt socker ibland, åter igen: 90/10 regeln.

Jag äter: Fågel, fisk, kött, ägg, grönsaker, fet yoghurt, vispgrädde, creme fraiche, fet ost, nötter, bär = flera ggr i veckan om inte varje dag.
Jag äter ibland: Rotfrukter, mörkt choklad, LCHF efterätter
Jag äter mycket sällan: Riktigt bröd, potatis, pasta, ris, frukt, godis.
Jag äter aldrig: Margarin, sönderprocessade halv och helfabrikat."



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0