Danmark - okunnigt stat, eller?

Blev ganska upprörd när jag läste en artikel i lördagens Kristianstadsblad (2011-10-01). Länkad här. Danmark har infört en så kallad "fettskatt" vilket innebär är att en "genomsnittlig familj med två barn ökar kostnaderna för mat med cirka 1000 kr om de fortsätter att handla lika mycket fett som tidigare."

LCHF:are överdriver sällan sin fettkonsumtion, du äter ju tills du är mätt.

Men skatt på smör osv? Vad tusan ska det vara bra för? Jag är så glad att det inte är Sverige, vi måste vara klokare här. Det Danmark gör... det är så ofattbart korkat?! Har de inte förstått att man BÖR äta så nära ursprungsingredienserna som möjligt?

I en vanlig bytta smör hittar du enbart kärnad grädde. Grädde => mjölk. I margarin får du alla möjliga konstiga tillsatser som kan göra dig sjuk. Och det är ju helt sjukt att få människor att välja det senare (och mycket sämre!) alternativet än äkta vara. Varför? Det är så konstigt!

Om Danmark hade haft lite mer vett innanför så skulle de ha höjt skatterna på allt godis, allt med chips, alla kakor, alla pajer, alla "snabbmatspaket", allt som har med extremt mycket kolhydrater att göra. Det är ju det som gör oss sjuka, inte fettet. Att vi blir sjuka när vi äter fett kombinerat med kolhydrater, det är det som får människor feta och sjuka. Men det har Danmark missat. Istället får den som vill leva hälsosamt (och då menar jag givetvis inte bara LCHF. Att äta en "husmanskost" med riktigt smör är helt ok om det nu är så) betala priset och de som förväntas tynga sjukvårdskonstnaderna går i princip fria... Är inte det lite ... omvänd strategi?

Och jag är överlycklig att Kolumnisten som skrivit om fettskatten också att "den danska metoden att komma till rätta med övervikten är fel." Amen to that!

Nu i dessa tider när jag haft lite... matbekymmer så hade det varit ganska stoppande om allt "snask" hade kostat dubbelt. Då hade du tänkt dig för innan du hade köpt det. Men å andra sidan vittnar det om dålig karaktär. Vilket jag lider av just nu.

Men, ingen sorg för idag tar jag tag i det med lite extremare metoder. Tänker se hur mycket jag orkar på en månad. LCHF får ta över om en månad från och med nu. CK, here we go.


Kommentarer
Gabriella

Aaaah, har du också fallit dit? Me too :/ & vätskekilon + koliskilon kommer som ett brev på posten. Har dock brukat allvar nu de senaste dagarna, MÅSTE skärpa mig. Det här håller inte. CK? Vilket är nu det?

2011-10-05 @ 11:48:06
Anonym

Ja, och självklart har du rätt i det du skriver! Korkat!

2011-10-05 @ 11:48:45


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0