Critical times

Ah, vad händer med mig?! Det är inte så att jag gått och blivit filmkritiker, men det är ganska bra nära det. Jag vet inte varför denna helomvändning har kommit, om det är för att jag sett för mycket film eller om jag bara tröttnat på dessa blaskiga "försök" till bra film?

Såg Pirates 4:an och blev mycket besviken, den var knappt underhållande. Bara en besvikelse.



Såg den efterlängtade Sucker Punch, och ärligt talat - vad var det för film?! Jag trodde jag skulle dö av tristess. Inte förrän slutet börja saker och ting hettas upp en aning, men då var allt plötsligen över.



Därefter såg vi på Adjustment Bureau och även om jag aldrig riktigt gillat Matt Damon, tyckte jag faktiskt han var en liten guldtia i denna för övrigt lite knepiga och långsöka (?) film. En del av den är vacker men vissa delar får en bara att höja på ögonbrynet och "va?". Smådryg emellanåt... märkliga svängar i dramartugin... Ja, jag vet liksom inte. Det är intressant att smaken har förfinats, men samtidigt är det dystert att jag inte kan se en halvdan film som kvällsfördriv längre. Jag kräver mer. Mer intelligens; mer invecklat drama; mer kött till personerna du ska följa i 1,5 timme. Minst.


Det är väl därför vi har blivit mer och mer ett serie-samhälle. Vi älskar serier. Vi får följa karaktärerna ständigt i utveckling, eller inte. Game of Thrones är ett strålande exempel, likaså Rome (även om den delvis fuskar genom dess verklighetsbaserade karaktärer). Ibland finner jag mig dock tänkandes medan Games of Thrones rullar på framför ögonen "jaha, varför hade dem med det här? Det fyller absolut ingen funktion. Det liksom bara finns där, så utan mening" osv. Där kan jag verkligen se meningen med att det som händer i en berättelse fyller en funktion. Såklart får den inte vara helt uppenbar (som vi ofta ser i filmer där det i början framkommer något som vår karaktär till sist ska kämpa mot/uppnå) men det ska ju finnas något form av "aha" inte "ehh va?".




Nåväl, jag får väl fortsätta i jakten på bättre filmer. Jag längtar fortfarande efter den ultimata skräckfilmen som ska få blodet att isa på riktigt. Jag längtar efter en dramafilm som tar andetagen ur dig. Jag får nog vänta lite till...

På återseende!


Kommentarer
Veronica

Skulle beställa lite filmer på cdon, men jag sket i det för där är inga bra :( längtar också till vi ses nästa gång, längtar till Liseberg! <3

2011-06-27 @ 21:20:58
URL: http://ingetstoppaross.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0