Vissa krönikor är så korkade...

Ja, idag gick jag till bussen. Precis som jag brukar om morgnarna. Skulle genat med cykeln förbi stora P-däcket i stan men nu börjar tivolit förbereda sig inför Kristianstadsdagarna. Tar Metro och City, det är avkopplande att läsa på bussen innan du börjar ditt arbetspass.

Nåväl, ser att en vill Victor Malm har skrivit om K-dagarna. Att han tyckte om det förr och hur hans syn på det ändras (tydligen) eftersom han tycker allt är gammalt och trist. För det första är det många som pratar om hur de bör slopa K-dagarna och att det bara är en onödig grej som kommer år efter år och att det inte är något särskilt med det. Där håller jag med Malm, att det är i princip den enda veckan under hela året i Kristianstad där det faktiskt HÄNDER något, där det är liv nästintill dygnet runt. Malm tycker det på senare år blivit "en ganska tragiskt tillställning" med fulla fädrar (för mammor dricker ju sällan eller?!) och så raljerar han vidare om hur dumt det egentligen är. Jag får den uppfattningen åtminstone.

Jag är av den åsikt att det inte är enbart vid officiella tillstånd som människor dricker när de är med sina barn. Kan de dricka med sina barn ute på stan dricker dem eventuellt också hemma? Att se det ute skrämmer folk. Människor kan syssla med det bakom stängda dörrar. Nåväl. Här ser de något som de blundar för, de vill inte se. Skrämmande!

Visst är det plågande att se unga människor berusade på stan, jag är inte ute flera dagar i rad för att ha koll på om det finns poliser ute som kan ta hand om de som behöver hjälpen. Däremot finns det ungdomar som agerar vakter, det torde ju vara ett steg på vägen. Sen att de som får lov att dricka går till öltälten ute på stora torg är väl ingen nyhet? Det torde vara ganska festligt för de som kan dricka med förstånd, vilket jag tror det blir till största delen av alla dagar. K-dagarna är de enda dagarna K-folket faktiskt beblandar sig med varandra, unga som gamla. Jag tycker inte det är något större missbehag med det, faktiskt.

På tal om sprit så läste jag i Metro om ett reportage där två tjejer som drack sprit flera gånger i veckan uppe i STHLM hade varit nyktra i 90 dagar. Men oj, vilken bedrift?! Jag och min syster gick ut nyktra i två år. Det är ingen konst. Människor får för sig att de måste dricka för att ha kul - ? Jag kan instämma att du har lättare för att slappna av och snacka en jäkla massa strunt, men annars... Nej, det går. Man måste bara pröva.


[bild: Metro.se]

Däremot tyckte jag det var sorgligt att 6 av 10 dricker för att de känner att de måste, inte för att de ville bli ifrågasatta (så som jag tolkade texten). Tjejerna berättar att de mötte motstånd för att de inte drack av folk som dricker. Nu kanske spritkulturen är mer etablerad och fastsvetsad i STHLM än övriga landet (jag vet faktiskt inte) men då jag var ute spiknykter var det mer en beundransvärd reaktion från människorna omkring mig. Folk som tyckte det lät vettigt och bra. Jag vet inte hur många high five jag fick av folk som tyckte det var otroligt (?!) att jag kunde stå på dansgolvet utan att ha en droppe sprit i mig. Jag kan dricka - det är inte så att jag dömer folk som inte dricker - men jag inser att jag till största delen kan ta vara på min utekväll på ett bättre vis när jag inte dricker. Jag har koll på läget och jag vet att jag inte förgiftar min kropp.

Sayonara!


Kommentarer
Veronica

Nog är Kdagarna vad de är, men att lägga ner allting innebär ju att det inte händer något överhuvudtaget. Jag tycker det är upp till var och en vad man gör av det och att man ska tolka det som man själv vill. Många förknippar det med att supa skallen av sej men det finns de som uppskattar artisterna och allt som ordnas runtomkring.

Jag bryr mej inte om att se vuxna dricka, klart de också får släppa loss lite. Däremot så tycker jag det är värre med alla ungdomar som dricker för att de inte vågar nåt annat och blir lätta måltavlor för våldtäkt och misshandel.

Så är det överallt och inte bara på kdagarna, på alla festivaler och marknader.

Jag har roligare när jag dricker, det sticker jag inte under stolen med men samtidigt så skäms jag inte för att hoppa över det en gång.

Ses på lördag bruden ! P&K

2011-07-06 @ 11:12:44
URL: http://ingetstoppaross.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0