Lite paj såhär om dagarna...

Igår gjorde jag tacopaj! Den blev ganska god, men jag tror den är allra godast direkt från ugnen, den blir inte lika spröd när man ska värma den, men hey, det är gott och det mättar!

Min tacopaj!


& Robins (gjord på vetemjöl)


När jag gjorde pajskalet utgick jag från Airams matpajer. Jag gjorde pajen först och när jag ställde den i kylen i en 30 minuter, passade jag på att göra tacofärsen. Efter 30 minuter ska ni förgrädda pajen på ca 10 minuter så ytan blir gyllenbrun.

Recept på tacofärs (LCHF):
- 400g nötkött
- tacokrydda (hemmagjord såklart! Tacokrydda du köper i butik innehåller massa farliga ämnen, likaså socker och glutamate. Hemmagjord tacokrydda är minst lika god, så se till att ha alla kryddorna hemma!)
- 1 dl vatten
- 2 msk jalapeños (i den starkhet ni vill ha den i)
- Smör att steka i

Stek köttet i smör. När det är färdigstekt så häller du i tacoblandningen du nyss har gjort och så 1 dl vatten. Låt koka på låg värme tills nästan allt vatten har avdunstat (ca 10 min). Hacka jalapeñosen och lägg i och stek en stund till. När det är klart häller du över köttet på pajen.

Fyllningen:
- 2 dl crème fraiche
- 1 stor tomat
- chunky salsa (om man vill) eller sambal oelek
- 2-3 dl riven ost

Du kan göra fyllningen precis hur du vill. Jag gillar persolingen röran med sambal oelek, chunky salsa är för hett för min del och jag har aldrig varit förtjust i salsa. Blanda ihop crème fraichen med det du känner för och häll sedan över tacofärsen. Sedan skivar du tomater och lägger ovanpå och därefter strösslar du över den rivna osten. Här har jag kört det fetaste varianterna. 34% fraiche, 31% gräddost.

Sedan sätter du in pajen i ugnen på 225g i ca 10-15 minuter, eller tills osten har smält och fått fin färg.

---

Idag har jag ätit fil, därefter bacon- och äggröra på jobbet. Till lunch blev det tacopaj och jag har hållit mig mätt fram till nu. Snart ska jag äta min hallon- och blåbärspaj med hemmagjord vaniljglass.

Det recept jag har följt för glassen hittar du HÄR. Jag lovar dig, den är mycket god! Eftersom jag inte hade så mycket grädde hemma, gjorde jag receptet på hälften, fast hade i 1,5 krm vaniljpulver. OBSERVERA! Det ska vara vaniljpulver, inte vaniljsocker!

Glass i frysen! Rör 1 gång i halvtimmen under 4 timmar!



Jag har varit lite sugen på att veta hur nötpajerna smakar när det är bär i. Älskar ju hallon-blåbär mixen från Frugthaven. Jag gjorde mitt hasselnötsmjöl själv, mandelmjölet har jag köpt på Ica Maxi. Det är busenkelt. Det enda du behöver tänka på att ha hemma är en mandelkvarn. Med den kan du mala ner alla sorters nötter. Jag tog ca 3 dl hasselnötter och rostade på en varm panna (inget smör i pannan!) och så rostar du tills de får lite färg och skalen börjar trilla av. Sedan tar du och försöker ta bort så mycket av skalen som möjligt, de behöver dock inte vara helt skalfria om du inte får av skalet på vissa.

Här har jag redan rostat nötterna, ni ser hur skalen har flagnat av. Jag håller på att pilla bort resterna innan det är dags för kvarnen...




Mala nötterna...



et voilá! Rostat hasselnötsmjöl



& nu till själva Blåbärspajen!

Ingredienser smuldeg (för en liten pajform ca 3 portioner.):
- 75 g smält smör
- 1,5 dl hasselnötsmjöl (det går nog bra att använda mandelmjöl också, jag tog 1/2 dl mandelmjöl och resten hasselnötsmjöl)
- 0,75 dl kokosmjöl (inte samma som malda kokosflingor så beställ detta från ex low carb food shop!)
- 0,5-0,75dl sukrin (gärna florsockervarianten)
- Vaniljpulver om man vill
- Evt kanel, särskilt om man har äpplen i botten!

Gör så här:
Blanda alla torra ingredienser och häll sedan i det smälta smöret! Blanda ihop till en "deg". Smula degen över valfria bär/frukt. Vill ni göra på äppeln så ha ca 3 st som ni smörstekt halvmjuka i kanel och lite sukrin innan ni lägger dem i ugnen. Med bären behövs ingen förberedelse (jag tog ca 300g bär) Stoppa in i ugnen på ca 175 grader i ca 20 minuter. Smuldegen ska få fin färg men inte bli bränd! Servera med en gräddklick eller hemmagjord vaniljglass!


alla torra ingredienser. Jag gjorde kokosmjölet för hand genom att hacka kokosflingor hur länge som helst...


Min bärmix


Med smör i...


och ovanpå bären!



Jag återkommer imorgon med fler bilder på den färdiggräddad pajen och hur glassen smakade osv. Det tar sin lilla tid men ack så kul det är! Jag blev riktigt glad över att kunna göra något en fredagkväll. Är lite trött på att knapa rostade kokosflarn. Ska också återge vad min sockerätande sambo tyckte! Ha det fredagsmys!

Sayonara!



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0