Torka mitt i vintern

Ja, den eviga bloggtorkan slår till då och då. Men. Jag har börjat läsa. Äntligen! Då menar jag inte studentlitteraturen utan en skönlitterär bok. Jag har inte läst på jag vet inte hur länge sedan. Jag behövde lite information till min egen roman, lite tips om hur man kan skapa en värld från 1300-1400-talet.

En vision av ljus är denna bok, skriven av Judith Merkle Riley. Jag har kommit halvvägs, men den är ganska lättsmält och trevlig att läsa. Den handlar om en kvinna vid namn Margaret från Ashbury som lever i 1300-talets England. Kvinnor på denna tiden skrev inte böcker. Det gör inte Margaret heller, utan hon låter en klerk vid namn broder Gregory skriva åt henne, fastän han motvilligt går med på detta eftersom tanken är aburd - att skriva en bok om en kvinna. Nåväl, Margaret är gift med en förmögen man och Gregory får pengar så att han kan överleva nästa dag.

Nu slår jag själv på min 191:e sida i min egen bok som har fått titeln Spådamens hjärta än sålänge. Det är den allra första boken från min familjesläktssaga. Jag vill inte låta ego, men jag är kär i min bok. Den känns fantastisk. Nu ska jag bara få lite korrekturläsare så jag kan se vart luckorna finns och vad som behöver finputsas. Kul! Jag har planerat att skriva en fem, sex böcker i serien innan jag försöker mig på att skicka in dem till olika förlag. Annars får man en enorm press på sig att släppa en ny bok och som sagt... jag är dålig på att slutföra vad jag börjat. Det gäller det mesta faktiskt.

Snart är det helg och jag njuter. Funderar på att ta en vända till stan och titta på lite kläder, smink och köpa mig en mandelkvarn så jag kan mala eget mandelmjöl.

Tänkte börja med den ny grej: att publicera hela veckans matschema - så om jag inte orkar skriva så vet ni åtminstone vad jag planerat att äta :)

Fredag: Spenatsoppa
Lördag: LCHF-pizza
Söndag: Taccogratäng
Måndag: Kotlett med sås och blomkål
Tisdag: Kycklinggryta med curry
Onsdag: Laxgratäng med parmesantäcke
Torsdag: Club Sandwich



Sedan såg jag på Nitrolicious.com att Rachel Zoe har skickat ut sin fall 2011 collection i form av lookbook. Vissa delar var mycket fina. Jag får dock en liten sådan där känsla över att detta inte är Rachel Zoe? Inte för att jag tittat på henne program men jag vet inte. Jag hade aldrig kunnat göra en koppling till henne genom dessa bilder.



Men vitt, rött och beige känns otroligt trevligt!

Bye!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0