Barnmat - en läskig historia?

JAG VAR BARA TVUNGEN!

Text från Dessie's blogg

"Jag tittade på ett avsnitt av Solsidan häromdagen och en scen var slående klockren! Det handlade om en mammas ångest för att inte ge sina barn hemlagad mat och i en mardröm blev hon konfronterad av sina väninnor. En väldigt rolig scen, och jag menar inte att slå någon på fingrarna med det här inlägget. Min önskan är bara att människor blev mer medvetna om vad barnmaten innehåller (och vad den inte innehåller).

Först är jag lite chockad över hur kort tid vi ammar våra barn nu för tiden. Rekommendationerna ligger på 4-6 månader. What?!

Visste ni att urbefolkningar ammar sina barn i två år? Det kanske låter fel/äckligt för en del av er, men vad är det egentligen som är fel med det? Det enda jag kan se är att det är socialt oaccepterat att amma så länge och att det såklart tar tid. Kanske vi inte måste amma i två år men åtminstone i ett år, eller? Jag tar att man kanske inte har tid eller att det är jobbigt/smärtsamt men jag tror många anser att diverse ersättningar är bättre eller lika bra som bröstmjölken.

/.../

Kortare amning leder till att vi ger barnen skräp istället. Barnmaten innehåller mest vatten och en hel del söta smaker som vänjer barnen vid sött och går det illa kan barnet få problem med starkt sockersug.

Små barn ska inte äta sött över huvud taget, och de lider inte av det eftersom de inte har en aning om att t.ex. kakor existerar. Det är en konstig vanföreställning om att barn lider om de inte får socker medan de förmodligen skulle må mycket bättre av ett mer stabilt blodsocker, slippa abstitensbesvär (skrik och bråk vid godishyllan i affären) och bli mer lugna och harmoniska barn som fungerar bättre i skolan och i hemmet.

Sempers fullkornsvälling från 1 år innehåller detta:

Skummjölkspulver, veg. olja (palm, raps, solros), havremjöl, grahamnsmjöl, vetestärkelse, vasslepulver, rågmjöl, äppeljuicekoncentrat, päronjuicekoncentrat, mineralämnen (kalcium, järn, zink, jod), emulgeringsmedel (veg. mono- och diglycerider), vitaminer (A, D, E, C, tiamin, niacin, B6, folsyra, B12, pantotensyra), jäst. Produkten innehåller 32% fullkornsmjöl.

Vad ska man säga? Fullt med Omega-6 från oljorna där palm- och solrosolja är de värsta oljorna man kan äta och massor av stärkelse. Det låter säkert jättebra med alla tillsatta vitaminer, men till vilket pris?

Bland det värsta jag sett är majskrokarna som riktas direkt till små barn som säljs på apotek i färgglada förpackningar. De innehåller i stort sett bara stärkelse. :("




Antar att vi inte hinner laga mat till våra barn idag. Tråkigt men sant. Får väl se hur länge våra barn lever i dagens matsamhälle. Jag drar en häftig parallell till våra egna föräldrar som växte upp utan sådan här mat. 45-50 år senare lider många av kärkramp, diabetes - många dör i hjärtsjukdomar. Och vad tror ni det beror på??? Inte åt dem godis sedan barnsben, inte drack dem coca-cola. Det började när dem var över 20 år! Och idag börjar våra barn redan som 1åringar med en förödande kost.

Jag träffade en kille på en fest som sa att "Varför ska inte jag få äta vad jag vill nu liksom och lever livet."
Jag tror många resonerar som så. Saken är bara den att när ni är 40 år och får en kärlsjukdom eller något liknande kommer ni ångra er att ni inte gjorde vad ni kunde för att kunna leva ett friskt liv tills ni är 80 år. Vad är 15 år av ungdom när det finns 40 år kvar av intryck och inlevelser? De flesta vill inte dö vid en ålder av 35-40 år. Tyvärr är det vad jag tror vi dömer våra framtida barn till...


Bye!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0