Nä, ge er!!!!

Ja, okej, jag är vetenskapligt lagd av mig, jag tycker det är viktigt med forskning. Men jag tänker på den forskningsetik som råder, som borde ligga på bordet hos alla forskare, att vara MEDVETEN om sina förutfattade meningar och vad de själva tycker när de börjar göra en undersökning. Som livsmedelverkets polare som forskar hur LCHF-kost påverkar människan. Fint.

De borde kanske göra mer studier på hur vete (gluten) pajar svenska folkets immunförsvar istället?!?!?! Det är inte konstigt att vi är allergiska och har krämpor när vi stoppar i oss skit som vi egentligen inte ska äta.

De vetenskapsmän som forskat kring LCHF och gjorde ett gulkostoleranstest på Annika Dahlqvist, en förespråkare inom LCHF. Tydligen har hon typ 2-diabetes. Och då kommer man fram till att hon blivit sjuk på grund av LCHF-kosten. Vart tog deras hjärnceller vägen, liksom? Jag blir så trött på konstateranden som inte räcker i längden. De har gjort alldeles för liten forksning och har förmodligen fel inriktning, de söker alldeles säkert efter att hitta det som gör LCHF till en kost folk bör akta sig för. Och det bör forskare akta sig för. Och forska mer om hur socker påverkar oss istället.

Jag har själv en hypotes om att vi alla kanske en gång i tiden varit diabetiker, innan vi började frossa i sockervärldens beroende. Jag kan även tänka mig att har folk frossat socker sedan barnsben och slutar och börjar äta LCHF istället så kan ju skadan redan vara skedd?! Grejen med LCHF är ju att den håller diabetes i shack! Det gör inte "vanlig" kost.

Nä, det här duger inte: jag är grymt besviken. Finns hur många som helst som ätit LCHF i flera år och har extremt bra värden - och vissa tränar inte ens!

Och det är ju inte så att vi inte äter kolhydrater alls. Jag äter tomater, jag äter paprika och sådant som har lagom kolhydrater och innehåller vitaminer och allt du behöver. Du behöver inte vetemjöl, du behöver inget av det där.

Det forskare bör hålla koll på är de där fantatiska träningsmänniskorna som bara äter protein. Det är livsfarligt! Knappt inget fett, knappt inga kolhydrater... Ja, vart får de energi ifrån att fungera?!

Nä, nu blev jag trött. Har precis slukat en god kycklinggryta från Anna Halléns matlagninsbok. Perfekt. Jättegott och smakrikt. Med lite sallad till. Är så nöjd med att jag kommit igång igen. Jag är lycklig och Robin ser det. Orken är tillbaka. Tänk så mycket din kost påverkar HUR du mår?








Punkt.


Kommentarer
Veronica

Såg artikeln på Aftonbladet, lita inte för mkt på dom bara. Hälften av vad de skriver har dom bara hittat på.

2011-08-25 @ 21:39:53
URL: http://ingetstoppaross.blogg.se/
Emma

Ja, Annika uppger ju själv att hon känner att de misstolkar det hon säger och att de förvränger vad hon anser är sant... så, men jag blir bara så trött på allt bull =/ Hoppas det gick bra för dig idag på träningen!

2011-08-25 @ 22:54:41
URL: http://lchfashion.blogg.se/
Kalle

Jag har en utmärkt artikel där den här studien sågas vid fotknölarna.



Jag ska ge några pointers:

1. Mössen fick härdat fett. Det är inte dugligt för någon levande varelse.

2. Mössens kost bestod av 25% av kolhydrater, varav större delen var SUCKROS (Good job science!). Rent jävla socker. Jag fick diabetes bara av att läsa det.

3. Proteinet de fick var cassein (inte det protein som är av standardval för en LCHF/Paleo/Primal dude/dudette.

4. Sojabönsolja! Neger snälla.



http://www.marksdailyapple.com/does-a-high-fat-diet-cause-type-2-diabetes/



Våra vetenskapsmän bör som du säger kolla lite närmre på de negativa effekterna av gluten (som ingen egentligen är helt tolerant emot) samt alla lektiner som finns i baljväxter och även andra spannmål. Osv. Osv. Men nej. Nu ska vi såga på den evolutionära dieten.



2011-08-30 @ 11:06:53
URL: http://karlwallenius.wordpress.com
Karl

Jadå, jag har kört Paleo/LCHF sedermera Primal Blueprint (brorsa med Paleo-kost) sen September förra året. Även anammat en del livsstil (Naturlig funktionell träning med stenar, "barfotalöpning" och trädklättring).



Fast för mig handlade det inte om viktnedgång, det var helt enkelt hälsofördelarna som tilltalade mig.



Hur länge har du kört LCHF?

2011-08-30 @ 12:18:45


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0