A Trip To Helsingborg

Gick upp tidigt imorse - ville inte bli sen som jag annars tenderar att bli. Säger mamma att: "Vi ses klockan åtta" så menar hon åtta och inte en minut över :) Hon är bestämd när det gäller sånt.

Halv åtta håller jag på att äta frukost när hon ringer "nu vill jag inte sitta och vänta längre, är du klar snart så vi kan åka?" Haha, och jag som trodde jag kunde ta det lugnt och att jag FÖR en gångs skull var i tid! Det blev att hastigt avsluta frullen och rusa ner till p-platsen för att bli upplockad av mamma. Kvart i åtta var vi alltså ute på E21:an till Helsingborg.

Trots att det tar tid att köra dit så blev vägen kort då jag pladdrade på om skola osv medan mamma körde. Vi var på Väla tio över nio, så vi tog en liten promenad i väntan på att IKEA skulle öppna för frukosten. Därefter blev det en snabb runda inne på IKEA. Jag köpte en gul lykta, ett fem-pack av små ljushållare, "GODIS" glasX6 (jättefina - tror aldrig jag blivit så förtjust i dricksglas..) och en stor metallåda som innehåller två andra metallådor i olik form och färg. Super!

Därefter var mamma sugen på att ta en titt inom Väla. Det var jag också då Gina Tricot ligger där :) Mamma hade också några ärenden som vi fixade samtidigt. Sen gick jag på H&M - hittade noll och inget. På Gina blev det:



ûbercool!

+ tre par trosor för 99 kr

 

När vi var klara åkte vi sedan mot Sankta Maria där mamma har växt upp. Hon har alltid beskrivit det som ett "eget litet samhälle". Detta beror på att Sankta Maria var en stor inrättning för "sinnessjuka" patienter; de bodde där, de åt där, man odlade en stor del av maten själv m.m. Min farfar var ju överläkare där (och blev även mördad av två patienter som rymde...) och det var på Sankta Maria som mamma träffade pappa. Morfar jobbade som "reparerare" - han lagade trasiga saker och byggde egna tekniska prylar.

 

Hur som helst, vi parkerade vid nybyggda lägenheter. Det huset har ersatt det gamla som mamma växte upp i. Hon visade den vildvuxna trädgården (som fortfarande var vildvuxen) som hon lekt i. Där fanns gamla träd som hade åldriga rispor efter barns lek (bland annat mamma som vi inte ska förglömma är född på 40-talet). Häcken som omgav området fanns också kvar. Sedan körde vi vidare ner mot själva institutionen Sankta Maria där de "sinnessjuka" levde och behandlades. Jag minns att jag varit här innan, men jag hade helt glömt bort HUR STORT DET VAR! Det var ju helt vansinnigt stort. Mamma visade var hon hade i sin ungdom jobbat på bageriet (som idag är Capio Cityklink) och så visade hon var köket hade legat, samt matsalen där patienterna åt (vilket nu var lägenheter). Sedan kom de gigantiska byggnaderna som låg i en rektangel vid sidan om de andra byggnaderna jag nyss nämnt.

 

Det kändes mycket märkligt när mamma berättade om patienterna och var de var, samtidigt som vi traskade omkring där, var där över hundra barn som lekte och stojade. Inrättningen har nu förvandlas till skolor (!!). Jag kunde bara undra hur många som vet om detta. Mamma visade var patienterna "rastades" - där de fick röra fritt på sig utanför inrättningens hårda väggar.

 

Mamma visade även var pappa bott. Precis när hon står och fotar huset, kommer (antagligen) ägarnas son med sin flickvän. De sa inget... Men ändå. Kändes mycket skumt. Och det var såklart nostalgiskt för mami :)

 

Det var jättefint där, massa bokträd och grönt och mysigt.

 

Sen körde vi ner mot Helsingborg, förbi hamnen och upp mot en väg där vi parkerade. Jag blev lite orolig över att det skulle bli LÅÅNGT ner till själva stan, men mamma gick så självsäkert iväg och in mot en park - som visade sig vara parken ner till stan. Haha, så det var ju jättenära! Vi gick ju ner för självaste Kärnan (glömmer hela tiden att den är den del av Helsingborg) och sedan var det in på H&M igen, där jag till min förvåning hittade H&M TREND (till mammas besvikelse kanske? För jag blev ju genast velig och ville kolla... förlåt mamma! Usch... ja).

 

Sen gick vi och satte oss på en bänk mot hamnen. Underbart att få vila benen och sitta bredvid den bästa personen i världen för mig och bara njuta av solskenet i ansiktet. Sen fick jag springa en halvtimme på stan för att se om det fanns något annat intressant. Därefter blev det (en aning försenad) att möta upp mamma vid Kärnan (hon hade redan börjat gå till bilen) och rusade efter henne lagom till vi nådde bilen hehe...

 

Därefter körde vi till Sofiero (har aldrig fattat vad det har varit egentligen). Mamma hade fått erbjudande att gå dit på en guidad tur. Underbara mamma betalade mitt inträde. jag hade egentligen inte tänkt gå in dit - men jag behövde verkligen tömma blåsan så det var bara att gå in. Sen fick jag utnyttja tiden där så gott jag kunde medan mamma skulle få gå på guideturen med ett annat gäng.

 

Först trodde jag det skulle bli svårt att fördriva tiden, men när jag kommit ner i en slags dal i denna ENORMA trädgård så blev jag helt fast och började fota en himla massa som ni ser. Sen efter en timme hittade jag mamma och vi åkte hem. Skulle egentligen åkt ett annat håll hem, men jag fattade det som att vi skulle till Kristianstad, fast vi skulle åkt mot Malmö/eslöv osv... Så det blev lite besvikelse från mammas sida att vi inte skulle åka längst med havet och det var en hel del på vägen som vi nu skulle missa. Så det blev ett abrut slut, fastän vi var nöjda och glada över dagen.

 

TACK MAMMA! Du gjorde torsdagen helt SERIÖST underbar hehe! (jag sa SERIÖST ungefär hela tiden...)

 

Lite bilder från Sofiero! Det var som att gå i en djungel. Helt. Jäkla. Underbart!

 

Jag hittade mammas grupp på slutet. Man kan se henne på fotot. Några av mina syskon som ser vem av dem det är?

 

LÅÅNGT inlägg. Palla den som pallar läsa! Men detta är även för min egen skull, jag skriver ju inte dagböcker längre. Bra sätt att hålla reda på vad man gjort. Det var helt underbart. Toppen! + att man fick en dag med sin mamma. Kan det bli bättre?!

/Sayonara!



Kommentarer
Jennilie

Sv: tack för din gratulation!! =)

2010-05-28 @ 13:44:47
URL: http://dayswithjen.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0