These were the days

Som sagt var jag i Trelleborg under helgen för att träffa pappas kusiner och farfars syster samt en nästkusin som jag aldrig träffat innan. Det var härligt, man blev omfamnad som om man känt varandra hela livet. Synd att de bor en bit bort, annars hade jag velat träffa dem oftare. Men 200 kr fram och tillbaka blir dyrt i längden. Så när vi väl träffas blir det extra speciellt. Har bjudit hem dem till mig men datum är ännu inte satt, men det blir nog efter jul.

Sen sov jag över hos syrran och hjälpte henne lite med Gabriel och Nellie. Det var kul. Jag tycker så mycket om mina syskonbarn. Känns som man inte hinner med dem riktigt.

NellieBellie




BusGabbe





Älsklingskatten Xander





Dagens LCHF



Hm, Broccoli innehåller mer kolhydrater än jag hade trott (!). Fast i och för sig innehåller filen mest kolisar, men det är en nödvändig frukost för mig. Innan fixade jag ägg och bacon, men jag har nog överätit mig på det för tillfället. Det blir för salt, men det kommer förmodligen ändras sen när jag tappat min sockerkänslighet. Det är märkligt, varenda mjölkprodukt jag köpt de senaste åren som legat på ca 4-4,5g kol/100 g har nu blivit 5 g istället. Inte bra... Hm. Men jag kan inte ta bort det, fil är så gott.

När jag jämför mitt dagliga vitaminintag samt mineralerna så ligger ganska jämt på det rekommenderade intaget. Järn är alltid en svår bit (rek. dagligt intag 18 g) liksom Magnesium där dagliga intaget är ca 300 g! Så det där med att man måste äta frukt är... lite bull måste jag säga. En del säger att man ska äta fem frukter om dagen... ja... jag vet ju vad jag tycker om den rekommendationen... Jag kan ta en klementin om jag är sugen, men det är liksom det. Det räcker. Men fem...? En vuxen kvinna behöver 80mg C  vitamin och se hur mycket mitt ligger på genom min mat. Även B-12 ligger jag bra på, där rek. dag. intag är beräknat på 3mcg. Jag ligger över med en bra marginal. B12 får du mest av kött. En sallad innehåller knappt 0.2mcg och det är väldigt lågt.

Det är väldigt intressant att lära sig om alla vitaminer och vad för funktion de har. Många pladdrar om att det är så viktigt med det och det, utan att egentligen veta varför. För när man har kunskap, vet man även vad man verkligen behöver äta för att kroppen ska fungera. Jag äter för att jag tycker det är gott, liksom alla andra. Men jag tänker även på jag äter, inte främst för att gå ner i vikt, men för att min kropp ska fungera så optimalt som möjligt. Det är kanske svårt att försöka göra det för sin skull, att tänka steget längre på vad man äter, inte för att bli besatt men för att få en bra hälsa och en kropp som lever.

Sen säger jag inte att man inte ska äta frukt alls. Bär och nötter är jättebra att äta då och då, men eftersom vi människor i dagens läge inte behöver svälta så behöver vi egentligen inte kolhydraterna. De är till för att hålla fettet kvar i kroppen, för att vi skulle ha reserver när vi svalt. Det är kolhydraternas egenskap.

Jag har tänkt på att en del säger att de fryser, fastän att dem inte borde det. Ja, enligt många forskare beror det just på att man har en för liten konsumtion av fett och kött vars innehåll ska hjälpa till att sätta fart på värmen i kroppen Visst kan man äta upp dessa viktiga ämnen genom substitut (kolhydratskost) men då får man trycka i sig en hel del... Ja.

Nåja, får kämpa mer imorgon med detta. Tänkte göra kokt torsk och senapsås innan praktiken börjar. Mums...!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0